Hvordan foregår teoriprøven?
Teoriprøven varer ca. 30 minutter.
Selve teoriprøven foregår ved, at du skal klikke dig igennem en række spørgsmål, typisk med færdsel set fra førerens plads.
Du skal kun tage stilling til det, du kan se på billedet, medmindre der direkte spørges om andet. Det bliver oplyst hvor hurtigt du kører eller hvor du skal hen. Derefter kommer et spørgsmål om, hvordan du vil forsætte, hvad du vil gøre eller hvad du skal være særlig opmærksom på. Der kan også komme andre typer af spørgsmål.
Teoriprøven består af 25 billeder, hvor du skal besvare en række spørgsmål, hver med op til 4 svarmuligheder for hvert billede. Ud af de 25 billeder må du højst krydse forkert i 5 billeder. 1. forkerte kryds i et billede tæller lige så meget som 4. forkerte kryds i det samme billede.
Hvad skal jeg huske?
Vigtigt: Husk at medbringe det hele. Du bliver afvist, hvis du ikke medbringer:
- Din ansøgning. Check at alle nødvendige underskrifter er påført.
- Lektionsplan. Check at dit navn samt alle nødvendige underskrifter er påført.
- Offentligt udstedt legitimation med billede. F.eks. pas.
- Opholdstilladelse. Eventuel opholdstilladelse skal medbringes.
- Kørekort ved kontrollerende køreprøve Det inddrages, hvis du ikke består!
Kom velforberedt
Undgå stress. Mød i god tid til din teoriprøve, helst et kvarter før, dørene lukkes præcist. Hvis du kommer efter de har lukket døren, er prøven spildt og du skal betale for ny prøve og ny ventetid!
Når prøven er startet, skal du koncentrere dig, da stemmen og billederne kører automatisk.
Er du i tvivl om et svar, så husk, at din første indskydelse ofte er den rigtige.
Nervøs inden teoriprøven
Det er de fleste. Men tænk på, at du er godt forberedt, efter at have gennemgået teoriprøverne hos drive4you.dk. Du får desuden et par vejledende spørgsmål forud for selve teoriprøven. Der er heller ikke indlagt fælder i spørgsmålene. Det er ikke hensigten, at du skal dumpe!
Når der kommer et billede…
1: Læg først mærke til hvor du er i billedet (du kører som regel bilen).
2: Dernæst registrerer du systematisk hvad der er på billedet – ikke tage stilling til det, kun registrere.
3: Så kommer startoplysningerne “du kører 40 km/t, der er ingen kørende bagude, hvordan vil du fortsætte…”
Nu findes der kun det du har set på billedet. Det der er læst op, er noget du ved, fordi du har set det eller gjort det. Det svarer til, at du kommer kørende, ser ting, reagerer på dem og pludselig fryser vi billedet og spørger “hvordan vil du fortsætte?”
Hvor hurtigt kører du?
Hvis du får at vide hvor hurtigt du kører, skal du også lægge mærke til hvor hurtigt du må køre. Du skal altid kører med den højest tilladte og forsvarlige hastighed. Det betyder, at hvis du får at vide, at du kører 40 km/t på en vej hvor du må køre 50 km/t, så har du allerede sat farten ned med 10 km/t. Det vil f.eks. ofte være tilstrækkelig fartnedsættelse til et sving, medmindre vejen er smal, glat eller lign.
Kører cyklisten og hvor hurtigt?
For at vide om cyklisten kører eller holder stille, skal du se på fødderne. I teoriprøven kører cyklisten når fødderne er på pedalerne og holder stille når mindst en fod er på jorden.
I teoriprøven kører cyklister med en hastighed svarende til en gennemsnits cyklist, ca. 20 km/t.
Særlig opmærksom
Du skal være særlig opmærksom på ting der har betydning for din kørsel de næste 2-3 sekunder. Hvis du bremser for noget (f.eks. børn), så skal du ikke være særlig opmærksom på ting, som kommer efter det du bremsede for – de ting vil du ikke længere nå frem til indenfor 2-3 sekunder.
Er der frit bagude i sidespejlet?
Hvis du skal sætte i gang eller skifte vognbane og du kan se i sidespejlet at der er frit bagude, så skal du normalt ikke udføre manøvren med det samme. Du skal jo først orientere dig ved at se bagud og afdække den blinde vinkel.
Hvis du derimod får at vide, at der er frit bagude, så er det noget du ved fordi du har orienteret dig korrekt. Derfor kan du godt udføre manøvren, hvis forholdende i øvrigt er ok.
Er der ikke frit bagude i sidespejlet?
Så skal du normalt ikke sætte i gang eller skifte bane.
Forhold dig til hvert enkelt spørgsmål og svar på det
Du skal svare på hvert enkelt spørgsmål og ikke vente på et spørgsmål som indeholder alle de korrekte svar. (Se næste punkt)
Siger du dig selv imod?
Hvis du siger ja til at fortsætte med uændret hastighed og siger ja til at flytte foden til bremsen, så har du en fejl i et af spørgsmålene. Flytter man foden til bremsen fortsætter bilen ikke med uændret hastighed.
Der findes flere spørgsmål hvor du kan komme til at sige dig selv imod.
Simple spørgsmål
Det kan sagtens ske, at du synes spørgsmålene er for nemme, som i eksemplet nedenunder. Pas på du ikke begynder at lede efter et problem som ikke er der. Nogle gange er det bare nemt. f.eks.:
Du har ubetinget vigepligt og der er både biler, cykler, knallerter, motorcykler og fodgængere som du skal holde tilbage for.
Spørgsmål nr. 1: “Vil du holde tilbage for biler?”. Svaret er JA
Spørgsmål nr. 2: “Vil du holde tilbage for cykler?”. Svaret er JA
Spørgsmål nr. 3: “Vil du holde tilbage for knallerter?”. Svaret er JA
Spørgsmål nr. 4: “Vil du holde tilbage for motorcyklen?”. Svaret er JA
Fire gange JA og videre til næste billede.
Svar hurtigt
Når du øver dig, så prøv at svare med det samme spørgsmålet kommer. Undgå at bruge for lang tid på et spørgsmål.
Sæt dit kryds, også selvom den rigtige løsning nogle gange kommer til sidst. Har du sat dit kryds, så ved du hvad du skal rette.
I tvivl?
Er du i tvivl om svaret, så følg din første indskydelse (du har hørt svaret før). Sæt dit kryds, glem spørgsmålet og vær klar til det næste billede.
Der er mindst 50% sandsynlighed for, at dit kryds er sat rigtigt. Men hvis du bruger for